Dnes

  • Čtvrtek 9. prosince 2021
  • Svátek má Vratislav

Zaměstnanci lounské vagonky se třesou o práci. Vlastnická firma bratrů Šuškových nemá zakázky

08. 09. 2020

Louny – Zaměstnanci klíčového železničního podniku v Lounech se bojí o budoucnost. Místo své obvyklé směny jsou doma, protože není práce. O své jistoty přišli s novým majitelem. Výrobní areál koupila v aukci v lednu 2020 Traťová strojní společnost, která patří pod holding Rail Inwest bratří Šuškových. Ten je v posledních letech ve špatné ekonomické kondici a u svého dříve klíčového dodavatele ČD Cargo patří na černou listinu.

Člen koncernu Rail Inwest Traťová strojní společnost (TSS) vytáhl na začátku roku z kapsy 750 miliónu korun, což byl trojnásobek odhadní ceny. O koupi měl zájem i tehdejší nájemce Vagonka Louny, která garantovala zaměstnancům odbyt a jistotu práce. Společnost bratří Šušků ji ale přeplatila, ale v pozici nového majitele se jí zakázky dosud získat nepodařilo. Smutný fakt vyvolává v zaměstnancích obavy o ztrátu práce a příjmů.

Nejsilnějším členem Rail Inwest byly dlouhodobě Ostravské opravny a strojírny (OOS), které v roce 1998 převzali bratři Šuškové. Kulhající firmu před svým zánikem zachránila až intervence tehdejšího ministra dopravy Milana Šimonovského z KDU – ČSL, který se podle listu Ekonom se zasadil o to, že se vytvořilo silné pouto mezi OOS a ČD Cargo. Ve zlaté době se podařilo firmě stát monopolním dodavatelem oprav a za deset let realizovali zakázky přesahující šest miliard korun. Své trhliny začalo vykazovat partnerství v roce 2013, kdy došlo k výměně vedení ČD Cargo a začal se postupně snižovat objem oprav.

Rok Procentuální podíl na opravách v ČD Cargo
2015 100%
2016 100%
2017 84%
2018 54%
2019 0%

Zdroj: ČD Cargo

K celé situaci se tehdy jednoznačně vyjádřil největší národní železniční přepravce ČD Cargo. „OOS v rozporu se smlouvami neopravovaly naše železniční vozy buď vůbec nebo pozdě.“ Následovaly pokuty za neplnění smluvních závazků v hodnotě osmdesát miliónů korun. Vrcholu dosáhla situace zařazením OOS na black list, kam se umísťují firmy, které jsou vysoce nespolehlivé. Pošramocená pověst a nespolehlivost se projevila i na hospodářských výsledcích. V roce 2018 končí OOS v červených číslech se ztrátou 89 miliónů korun a trend vykazování ztrát pokračuje i nadále.

Právě ekonomická situace v holdingu bratří Šuškových budí rozpaky a obavy z dalšího vývoje a výroby v areálu v Lounech. Noví majitelé slíbili narovnání mezd a pokračování výrobního procesu. Místní zaměstnanci tomu vůbec nevěří a bojí se, že o přijdou o práci. Někteří z nich už si začali dokonce hledat  práci novou a do té staré se nevrátí.

Výrobní areál železničních opraven toho v posledních letech zažil hodně. Finanční problémy se datují do roku 2013, kdy se podnik Heavy Machinery Services (HMS), nesoucí původně název Lostr a později Legios, dostal do insolvenčního řízení. Pohledávky vyšplhaly na 3,3 miliardy korun. V roce 2015 otěže řízení přebrala insolvenční správkyně Ivana Hýsková. Zdálo se, že se blýská na lepší časy.  Správkyně výrobu pronajala firmě Dako-cz, která skrze dceřinou společnost Vagonka Louny rozjela prosperující výrobu a opravy. .. Ve své činnosti  chtěla  pokračovat, nicméně ve výše zmíněné akci na začátku roku 2020 nabídka nejvyšší cenu TTS  bratří Šušků. Do lounského areálu se tak opět vrátil strach a nejistota.

Autor: