Dnes

  • Čtvrtek 9. prosince 2021
  • Svátek má Vratislav

Vše za pochodu, nelíbí se učitelům. Jsou to ministerské zmatky, zní nejen z Neštěmic

03. 11. 2020

Ústecký kraj – Nejsou jediní, kteří občas kroutí hlavou nad situací ve svém resortu. Oslovení učitelé se nad současnou situací nerozplývají blahem. Heslo doby je pro ně být flexibilní, protože se nařízení Vlády ČR mění jako aprílové počasí. Nejprve chodily druhostupňové děti na základních školách na etapy, pak vůbec a kdy se vrátí není jasné. Vše bude záležet na vývoje pandemie a vyhodnocení aktuální situace. Učitelé už sliby slyšet nechtějí, jen doufají, že návrat proběhne, až bude „bezpečno“.

Úvahy o brzkém listopadovém návratu žáku do lavic byly ve světle dnešních dnů spíše zbožným přáním. Přitom už za jarní vlny si děti pobyly doma a neměly standardní výuku. „Většina učitelů je naštvaná, vše se dozvídají až z médií,“ prohlásila učitelka matematiky a dějepisu ZŠ Hluboké v Neštěmicích Klára Reissigová. I tady řeší to, jak co nejlépe zabezpečit vzdělání na dálku. „Už jsem to uměla z jara, už mě to tolik nepřekvapilo. Vedení naší školy chce zajistit co nejkvalitnější výuku, proto by měli všichni učitelé přejít na online výuku,“ přidává své postřehy kantorka. Někdy stačí s dětmi být v kontaktu, zadávat jim látku a úkoly, dávat zpětnou vazbu. Aspoň to by měly ovládat všichni kantoři.

Povinná docházka = problém

Mezi nevýhody takové výuky patří neosobní přístup a náročnost přípravy hodin. Ta je oproti dobrým radám Ministerstva školství z jara povinná a děti jí musí absolvovat. „Je to náročné, musíme celý den koukat do monitoru, člověka z toho bolí oči. Hodiny jsou kratší, je to ve větším tempu, vysvětlit látku, ukázat modelové příklady a pak se zadává něco na procvičení,“ nastínila trendy v covid době.

A co se stane, když se děti na výuku nedostaví? „Pokud dítě zaspí, omluví se, tak by se to nemělo opakovat. Děti nad sebou musí být nějaký bič a vědět, že je to jejich povinnost,“ poukázala na své metody Reissigová. Jenže nová doba, to jsou nové fígle, jak se nedostavit. Občas se prostě stane, že přestane fungovat wifi připojení nebo začne náhle protestovat počítač. „S tím se pak moc dělat nedá. Na takovou situaci nemáme páky,“ přiznala vyučující matematiky. Pro všechny ale platí, že musí být řádně omluveni zákonným zástupcem. Tak jako tomu bylo u prezenční docházky, jinak je zle a celé může řešit až sociální odbor.

ČTĚTE TAKÉ
Učení na třetí koleji. Státu jde primárně o nemocné. „Distanční výuka je nutné zlo,“ vzkazuje ředitel Gymnázia Dr. Šmejkala Michal Šidák

Co předmět, to jiné potřeby

Oproti jaru nemají ani výchovy padla, vyučující musí vymýšlet stále nové postupy a zapojení dětí do výuky. „Jako tělocvikář to mám složité, je to o nápadech. Ten poslední byl takový, že jsme spojili síly s vyučujícími českého jazyka. Děti si měly nechat vyprávět příběh od svých rodičů o nějakém sportovním zážitku. S tím potom žáci pracovali dál,“ přidává své zkušenosti vyučující tělesné výchovy, který ale nechtěl být jmenován. Rozdíl v přístupu mezi tělesnou výchovou a matematikou je patrný, jiné jsou učební postupy i charakter předmětu. „Každý na to bude mít jiný názor. Jiné kolegyně to mají třeba náročnější na přípravu, záleží na předmětu i na osobním přístupu,“ přidává vyučující z Hluboké.

Nemocní učitelé

Zpět do Neštěmic. I tudy se přehnala vlna covidu a řada učitelů a žáků musela povinně zahájit léčbu či karanténu. Po zavření všech škol už najely školy na výuku pomocí online prostředí. „Děti z toho jsou nešťastné. Už na jaře jsme vedli diskuze o tom, že jim to moc nevyhovuje. Je pro ně těžké se dokopat k učení. Snažím se jim vysvětlit, aby něco dělaly,“ nevzdává se Reissigová. Jenže někdy je to jako boj s větrnými mlýny.

Hodnocení dětí

Řada dětí nemá dobré zázemí a k učení se staví zdrženlivě. „Zatím se najelo na provizorní rozvrh. Od osmi se mají děti věnovat škole, ale to je složité. Problémových dětí je v tomto ohledu dost, těžko to ohlídat. To už je práce pro rodiče, ačkoliv to je v této době nadlidský úkol,“ přidala své zkušenosti třídní paní učitelka žáků devátého ročníku. Jestli bude vysvědčení a v jaké podobě zatím není zcela zřejmé, ale pokyn z MŠMT (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy) je mít hodnocení ze všech předmětů.

Autor: