Dnes

  • Pátek 25. června 2021
  • Svátek má Ivan

Vlaky na Kozí dráze mají „návěstidlo na volno“. Vyjedou na podzim, kdy bude trať slavit výročí

04. 06. 2021

Ilustrační obrázek (pixabay.com)

Ústecký kraj – Jednání o osudu Kozí dráhy se vleklo, ale má své vyústění. Trať, která spojuje Děčín a Telnici podél Krušných hor, je dlouhodobě mimo provoz, ale vlaky se na ní vrátí. Stane se tak na podzim, kdy bude významné výročí 150 let od zahájení provozu. Jestli bude stát v místě kolejnic a pražců v budoucnu cyklostezka zatím není zřejmé.

Problém, co udělat s železnicí, po které nejezdí vlaky, se táhne už od roku 2007. To byl přerušen pravidelný provoz a dráha začala chátrat. Ruce pryč od údržby dala tehdejší SŽDC (dnešní SŽ) a náklady na dnešní rekonstrukci se pohybují v řádu desítek milionů. Právě náklady na opravu odrazují od případného úplného zprovoznění trati.

Podle diskuzích na sociálních sítích není jednoznačné, co by chtěli samotní občané. Velká část příznivců usiluje obnovení vlakové dopravy, ale najdou si odpůrci této myšlenky. Podle vyjádření dotčených starostů, kterými Kozí dráha prochází, jde především o to, udělat něco smysluplného a udržitelného do budoucna. Vyhraněný postoj zastává vedení v Děčíně, tam je jasný požadavek na to, aby se dráha demontovala a na jejím místě vyrostla cyklostezka.

Vlaky k výročí

Nyní to vypadá, že na podzim by na určitý úsek dráhy měly vyjet vlaky. Objednávku dopravy oznámilo politické hnutí Spojenci pro kraj na svém facebookovém profilu. „Přes mnohaměsíční složitá vyjednávání se Správou železnic, dopravci, s vedením obcí a zástupci spolků jsme se dnes dostali k tomu, že kraj potvrdil své předchozí rozhodnutí a objedná turistickou přepravu osob mezi Děčínem a Telnicí,“ uvedl náměstek hejtmana Jiří Řehák. Podle něj by výletní vlaky mohly vyjet už na podzim u příležitosti 150 let od založení trati.

Jezdit se dá na úseku z Děčína do Telnice, ale pouze při dodržení omezení rychlosti, náklad na její provoz by kraj udržel pod jedním a půl milionem korun.

ČTĚTE TAKÉ
Na Děčínsku od půlky května 800 vakcín denně. Vše v novém očkovacím centru

Koleje nebo asfalt?

Web zdorpavy.cz uvedl stanovisko Správy železnic. „Výstavbu můžeme připravit a zajistit, pokud součástí legislativy bude institut konzervace dráhy, nebo dojde ke zrušení dráhy podle stávající legislativy,“ zveřejnila minulý týden Správa železnic na Twitteru.

„Správa železnic požádá Centrální komisi Ministerstva dopravy o schválení opravných prací za cca 50 milionů korun v úseku Děčín – Telnice, tak aby vlaky mohly v požadovaném termínu na trať vyjet,“ řekla pro web Zdopravy mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Autor: Jiří Šlaj