Dnes

  • Čtvrtek 9. prosince 2021
  • Svátek má Vratislav

Odkud začít? Tři oříšky pro nové vedení Ústeckého kraje

05. 10. 2020

Ústí n. L. – Je dobojováno. Soupeření politických stran vyhrálo ANO a začínají námluvy. Nová koalice v čele s hejtmanem bude usedat do horkého křesla. Redakce Naseustecko.cz vybrala tři hlavní problémy, se kterými se bude potýkat nově zvolená politická garnitura při řízení kraje.

1. Vyřešit sociálně vyloučené lokality

Téma začlenění sociálně slabých obyvatel kraje rezonovala téměř ve všech diskuzích. Někdo by spoléhal na pomoc státu, někdo vidí řešení na regionální úrovni. Možnosti nastínil starosta Kadaně Kulhánek, který navrhoval použít systém prostupného bydlení. Podle jeho názoru je přenositelný a v praxi se osvědčil. Pro Ústecký kraj se jedná o palčivý problém, který se nepodařilo účinně a plošně vyřešit. Celá třetina sociálně vyloučených lokalit se nachází právě na území kraje, mezi nejznámější patří mostecký Chánov, litvínovský Janov a ústecké Neštěmice a Krásné Březno.

2. Ústecký kraj hospodaří na dluh

Ústecký kraj bude v roce 2020 hospodařit se schodkem 865 miliónů korun. Rozpočet počítá s příjmy 19,978 miliardy korun a výdaji 20,843 miliardy korun. Kraj si navíc zažádal o další půjčku, zastupitelstvo odhlasovalo jeho schválení ve výši 1,5 miliardy korun. Peníze by měly jít především do resortu zdravotnictví. S investicemi se počítá v Lužické nemocnici v Rumburku a do litoměřické nemocnice. Už nyní přitom kraj čerpá úvěr ve výši 1,25 miliardy korun. Podle slov končícího hejtmana Oldřicha Bubeníčka je potřeba investovat i do školských zařízení a oprav mostů. Záměr opakovaně kritizovala opozic, která mluví o dluhu ve výší šesti miliard.

3. Dopravní podnik v červených číslech

Ústecký kraj má své zelené autobusy, které zajišťují dopravní obslužnost uvnitř kraje. V roce 2010 dával kraj na zajištění dopravy 566 milionů korun. Zlom nastal v letech 2015 a 2016. Náklady na provoz příspěvkové organizace vyletěly přes miliardu a v roce 2018 už činily 1,286 miliardy. Dědictví zadluženého podniku, který vykazuje ztrátu, spadne na bedra dalšího vedení kraje. Dalším jablkem sváru je koupě autobusů. Před pěti lety se při hrozící stávce vedení kraje rozhodlo, že půjde cestou vlastního zajištění dopravní obslužnosti a k tomu potřebovalo nakoupit autobusy. Investice stála než jednu miliardy korun. Do celé finanční operace se vložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který uložil pokutu ve výši osmnácti milionů korun. Vedení kraje s tím nesouhlasilo a proti rozsudku se odvolalo.

Autor: