Dnes

  • Pátek 25. června 2021
  • Svátek má Ivan

Spojení gigantů. Škoda a ČEZ mají stát za továrnou na baterie v Prunéřově. Ve hře je i role státu

25. 05. 2021

zdroj fota: oficiální profil Karla Havlíčka

Ústecký kraj – Po zprávě o posunu v těžbě lithia na Cínovci se k tomu přidává i realizace továrny na výrobu baterií, která by měla vzniknout v Ústeckém kraji. Mezi hlavním favoritem je lokalita bývalého uhelného skladu v Prunéřově. Za průzkumem možné těžby na Cínovci stojí firma Geomet, kde drží 51procentní podíl firma ČEZ. K ní by se přidal druhý podnikový gigant Škoda Auto, která chce ve výrobě elektromobilů šlápnout na plyn a jít s konkurencí.

Už před časem se uskutečnila transakce, která měla za cíl mít těžbu dnes strategické suroviny v českých rukou. V březnu roku 2020 informovala společnost ČEZ o uzavření dodatku smlouvy, který zajišťuje převzetí nadpoloviční většiny ve firmě Geomet. Ta měla přednostní právo na průzkum a využití ložiska. „Získání 51% podílu proběhne zvýšením kapitálu společnosti o částku 29,1 mil. eur a prostředky budou využity na další rozvoj projektu na Cínovci,“ informovaly oficiální stránky firmy ČEZ.

Další logický krok je vybudování továrny, kde se budou autobaterie vyrábět. I proto by na trhu mohlo dojít k unikátnímu spojení dvou gigantů. Vedle firmy ČEZ se do projektu továrny v Prunéřově zapojí i mladoboleslavská automobilka Škoda a s investičními pobídkami přispěchá český stát. Výstavba obří továrny na baterie do automobilů se pohybuje v řádu 50 miliard korun českých.

ČEZ plus Škoda Auto

Rýsující spolupráci společnosti ČEZ a mladoboleslavské Škodovky je v zárodku. „Diskutujeme s automobilkami, nejdál jsme se Škodou Auto,“ potvrdil Lidovky.cz generální ředitel ČEZ Daniel Beneš. Těžba lithia se kvapem blíží, v cínoveckém revíru by mohla začít již za tři roky. Ruku v ruce s tím jde tlak na ekologizaci automobilové dopravy, který zesiluje. Ten, kdo bude rychlý ve výstavbě továren na baterie, získá náskok, který může zužitkovat. A v tom nechce stát Škoda Auto stranou.

ČTĚTE TAKÉ
To bylo o průšvih. Vlak se řítil více než stokilometrovou rychlostí přes otevřený přejezd!

Konkurence nespí

Jenže zájem je i v jiných koutech Evropy. „Je to příležitost, a zároveň boj s časem. Když zaspíme, vzniknou továrny na baterie jinde než v Česku. Všechna rozhodnutí zásadního typu musí padnout letos,“ připomněl Daniel Beneš. Na nové informace o vývoji jednání mezi všemi třemi partnery se musí počkat minimálně do června.

Význam a prioritu nepřímo potvrdil i vicepremiér Karel Havlíček, který mluvil o významné investici. „Je to na dobré cestě,“ řekl serveru Lidovky.cz. Role státu spočívá v investičních pobídkách přímého i nepřímého charakteru, které by pomohly celý projekt rozjet v takové rychlosti, aby továrna mohla vzniknout právě na území České republiky.

Autor: Jiří Šlaj