Dnes

  • Čtvrtek 26. května 2022
  • Svátek má Filip

Rychlotrať z Ústí do Drážďan zase o chlup blíže realitě. MD ji dalo zelenou!

14. 01. 2021

zdroj fota: SŽ

Železniční sen je zase o krok blíže realitě. Rychlá trať přes Ústí do Drážďan se pomalu rýsuje. Hovoříme o možnostech cesty z Prahy do Ústí za necelou půl hodinu a z Ústí do Drážďan také tak. Ministerstvo dopravy dalo zelenou vysokorychlostní trati, na níž se v některých úsecích budou moci vlaky prohánět rychlostí až 320 km/h.

Studie proveditelnosti byla v minulých dnech schválena ze strany centrální komise Ministerstva dopravy, znamená to, že mohou začít pokračovat další přípravy.  „Pro nové železniční spojení je potřeba zajistit aktualizované vedení trasy v zásadách územního rozvoje dotčených krajů. Žádost o aktualizaci v Ústeckém kraji se připravuje,“ nastínila další postup mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Friebová.

V Ústeckém kraji ještě není vyřešená otázka konkrétních úseků. Aktuálně jsou ze strany Správy železnic připravovány zakázky na průzkumy týkající se dalších příprav a výběr vhodných řešení.  „Letos nás čeká vypsání zakázky na zhotovení dokumentace pro územní řízení a pro posouzení vlivu na životní prostředí pro pilotní úsek Praha – Roudnice nad Labem – sjezd Lovosice a pro úsek Ústí nad Labem západ – Krušnohorský tunel. Na přeshraničním úseku dále probíhají společná zadávací řízení Správy železnic a DB Netz,“ uvedla Friebová.

Nepočítá se  s odbočkou na Louny a Most

Schválená studie proveditelnosti zatím také nepočítá s odbočkou na na Louny a Most. Pro ni podle mluvčí vznikne samostatná studie proveditelnosti. Nad odbočkou tak nyní visí otazník. V regionu ale neztrácejí naději, že k ní dojde. „Byli bychom rádi, kdyby tato odbočka byla. Mrzí nás, že vypadla ze studie, železniční doprava má smysl. Určitě budeme usilovat o realizaci, s kolegy z dalších měst se poradíme, jak budeme postupovat dál,“ uvedl starosta Loun Pavel Janda podle Litoměřického Deníku.

Z Prahy do Německa přes dva tunely

„Schválená trasa z Prahy do Německa povede i ve dvou tunelech – Středohorský má mít délku 18 kilometrů, Krušnohorský pak bude dlouhý nejméně 26 kilometrů. Úsek z Prahy k Litoměřicím by měl být výhradně pro osobní dopravu s maximální rychlostí až 320 km/h. Část přes České středohoří a dál do Německa mají využívat i nákladní vlaky,“ přibližuje Litoměřický Deník s tím, že v tunelu pod Českým středohořím mají vlaky jezdit rychlostmi do 250 km/h a v Krušnohorském tunelu 200 km/h.

Na rychlotrať spadá také vlna krititiky. Nelibí se například některým obcím na Litoměřicku. Trasa trati se nelíbí některým obcím na Litoměřicku. Stěžují si, že trať bude některé obce rychle míjet. Železničáři jsou připraveni si výtky vyslechnout. Podle nich se snaží brát výtky vážně. Obce podle mluvčí SŽ budou také zapojeny do územního řízení a do posuzování vlivu stavby na životní prostředí.

Autor: ps