Dnes

  • Pátek 26. února 2021
  • Svátek má Dorota

Projekt splavnění Labe očima poslanců: Krejza je pro. Podle Bartoše je přínos sporný

08. 02. 2021

koláž redakce

Minulý týden Naseustecko.cz jako první informovalo o tom, že se našlo řešení patové situace splavnění Labe, resp. výstavby jezu v Děčíně, který by měl zaručit požadovanou výšku Labe. Rovněž německá strana se chystá přijmout závazky. Z námi oslovených poslanců jsou ovšem ne všichni i projektu nakloněni.

„Ledy na Labi“ rozpohyboval nový náměstek ministra dopravy Jan Sechter, kterému se povedlo vypořádat zásadní připomínky Ministerstva životního prostředí. Sechter také již koncem ledna připravil česko-německou úmluvu o splavnění Labe, o níž bude jednat vláda. V úmluvě se mají obě strany již v březnu slavnostním podpisem zavázat k vytvoření podmínek splavnosti a na vše má dohlížet společná česko-německá komise.

více zde: VÍME PRVNÍ: Přelom! Překážky padly, Němci souhlasili se splavněním Labe. Plavební stupeň Děčín má zelenou

Pozitivně se k projektu staví Karel Krejza (ODS) „ Původně jsem byl trochu opatrný, ale nyní, když se podařilo najít kompromisní řešení, která neuškodí přírodě a i německá strana našla vůli,  jsem pro. Je potřeba odlehčit přetíženým dálnicím a železnici a získat přístup k Severnímu moři. Projekt je perfektní alternativou, mimo jiné třeba i k nesmyslným projektům jako je kanál Dunaj-Odra-Labe,“ uvedl pro Naseustecko.cz Karej Krejza. Poslanec ODS a lídr do nových voleb je zároveň členem trojkoaliční Komise pro dopravu. „ Ano tento projekt máme zahrnutý v širším materiálu pro společný volební program (SPOLU) a já jej podporuji z hlediska dopravního, energetického, volnočasového, atd.

Nevyplatí se

Naopak skepticky se k projektu staví předseda Pirátů Ivan Bartoš, který si Ústecký kraj vybral ke kandidatuře do sněmovních voleb jako své privilegium. „Zásadní je zvážit, jaké projekt přinese výhody pro Děčín, Ústecký kraj a potažmo Českou republiku. Podle analýz, které mají naše odborné týmy k dispozici, to spíše vypadá, že zde rizika převažují nad benefity,“ uvedl pro redakci Naseustecko.cz Bartoš. Podle předsedy Pirátů je ekonomický přínos sporný a reálně hrozí škody v národním parku České Švýcarsko a na celém říčním nábřeží. „Pokud nebude navíc zajištěno, že mezi Ústím nad Labem a Děčínem bude vytvořen další stupeň splavnosti, nemá projekt pro plavbu příliš smysl, protože jeden stupeň splavnění nestačí,“ míní. Pirátům obecně z ekonomického i dopravního hlediska připadá vhodnější vybudovat funkční vysokorychlostní železniční trať z Drážďan přes Ústí nad Labem do Prahy,“ uzavřel Bartoš.

Pirátský předseda se svým vyjádřením řadí po bok aktivistů, kteří v minulosti projekt plavebního stupně Děčín bojkotovali. Jednalo se převážně o organizace jako Duha, Arnika nebo o Teplickou organizaci Českého svazu ochránců přírody. Mezi kritiky patří I Bartošem zmiňovaná Správa Národního parku České Švýcarsko. Ta došla k závěru, že negativní dopady na krajinu nelze v tuzemsku dostatečně kompenzovat Projekt nicméně, tak jak je navržen, dokáže kompenzovat negativní dopady na území Německa. Plavební stupeň by navíc  mohl generovat elektřinu pro město Děčín a nebo zadržet vodu v případě potřeby. Jeho přesahem je i rozvoj vodní turistiky a další rekreační účely.

Důvěřuj, ale prověřuj

Splavnění Labe vítá bývalý šífař a kandidát SPD Jaroslav Foldyna, který ovšem vyjádřil pochyby, že se dílo vůbec podaří dotáhnout do konce. Pokud se nicméně pomocí vládních usnesení a avizovaných ratifikací mezinárodní smlouvy výstavba  rozjede, vidí Foldyna přínos nejenom v oblasti dopravy, ale i ekonomice Ústeckého kraje i celé ČR. Sám by pak uvítal přísnější kontrolu resortů. „Ministři by čtvrtletně měli předkládat zprávu vládě, co pro splavnění již zrealizovali,“ uvedl pro Naseustecko.cz Foldyna.

 

Autor: LuVe