Dnes

  • Středa 30. listopadu 2022
  • Svátek má Ondřej

Přes Ústí či nikoliv? Variant na vysokorychlostní trať z Drážďan se nabízí hned několik

23. 07. 2021

Zdroj fota: Deutsche Bahn (Vysokorychlostní jednotka ICE)

Ústí n. L. – Jako aprílové počasí se střídá projekt VRT (Vysokorychlostní trať) v Ústeckém kraji. Trasa, která by měla vést přes Drážďany do Prahy, by se měla vyhnout obydleným částem na Litoměřicku. Místní samosprávné celky nedaly projektu zelenou, proto se hledají nové varianty. Na výběr je aktuálně ze tří možných scénářů, kudy by trať mohla vést. Pro Ústí nad Labem by mohlo dojít k tomu, že se železnice městu vyhne. 

O dalším postupu a možných variantách jednali hejtman kraje Jan Schiller (ANO) a za SŽ ředitel odboru přípravy vysokorychlostní trati Martin Švehlík. „Dostali jsme se do stadia, kdy požadujeme po Ministerstvu dopravy, aby si podalo žádost na změnu aktualizace zásad územního rozvoje,“ uvedl ústecký hejtman Schiller. Právě na Litoměřicku se obce postavily na odpor, nechtějí, aby trasa vedla přes jejich území.  

Zpátky k jednacímu stolu se starostové obcí mohou vrátit v případě, že se nová varianta bude jevit jako schůdnější a vyhne se obydleným částem. „Na základě schválené studie proveditelnosti na centrální komisi ministerstva dopravy bychom teď jako oprávněný investor nebo samotné Ministerstvo dopravy přistoupili k žádosti o aktualizaci zásad územního rozvoje, kde by zřejmě došlo k posouzení tří variant,“ uvedl Švehlík. Všechny tři varianty podle jeho slov plní cíle projektu, tedy napojení Ústí nad Labem a převedení nákladní dopravy. 

Rozladěný byl po jednání pracovní skupiny opoziční krajský zastupitel Filip Ušák. „V březnu, dubnu, květnu, červnu a dnes naposledy. Pětkrát se celkem sešla pracovní skupina Ústeckého kraje k vysokorychlostní železnici (VRT). A pokaždé jsem navrhoval řešení, kudy trasu realizovat a problém všech pravobřežních tras odblokovat,“ napsal na svůj facebookový profil.

„Domnívám se, že tato trasa by měla nejméně problémových bodů a mohla by tak ve svém důsledku být i nejrychleji vybudována. Dnes v závěru tříhodinového jednání, kde byli zástupci Ministerstva dopravy i Správy železnic, obcí i zastupitelských klubů, jsem tento návrh včetně předchozího písemného předložení otevřel snad posedmé,“ pokračoval Ušák.

Podle jeho vyjádření se mu dostalo jen lakonického oznámení. „Ekonomicky dráha prostě musí vést přes řeku Labe, Litoměřice a napojení pravobřežní tratě,“ uvedl Ušák.

Napojení na železniční a silniční infrastrukturu je pro města v Ústeckém kraji prioritní záležitostí.

Zdroj: Správa železnic

Vysokorychlostní železnice je součástí běžného života ve většině vyspělých zemí, v některých již desítky let. V Evropě dosahují vlaky rychlosti až 320 km/h, díky čemuž mohou na středních vzdálenostech konkurovat také letecké dopravě. K vysokorychlostní železnici patří ale i rychlé regionální expresy, které značně zrychlují každodenní dojíždění za prací nebo vzděláním do velkých měst i z velmi vzdálených regionů.

Zdroj: Správa železnic

Pouze pro náklad 

V původním záměru se počítalo s tím, že bude vymezena část železnice na levém břehu řeky Labe pro nákladní transit. I proto se nepočítalo s napojením Ústí nad Labem na VRT. V roce 2017 vláda schválila program rozvoje rychlých železničních spojení, v němž se pracuje se zastávkou v Ústí nad Labem a zlepšením dopravní obslužnosti celého kraje. Rychlostní trať má umožnit jízdu vlaků rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. Jízdní doba z Prahy do Ústí nad Labem by se měla zkrátit zhruba o polovinu na 30 minut. Cesta do Drážďan by měla trvat hodinu. 

 

Autor: Jiří Šlaj