Dnes

  • Čtvrtek 9. prosince 2021
  • Svátek má Vratislav

Rozebrat miliardu klikáním za 25 sekund je podle MMR fér. Ústí dostane další šanci za rok

23. 11. 2020

Zdroj fota: koláž autora

Ústí n. L. – Jako transparentní a rovné, tak označilo Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) podmínky získání dotací v 89. výzvě IROP. Ústy svého tiskového oddělení přišla reakce na situaci, kdy se všechny peníze z miliardové dotace pro uhelné regionu přesypaly do Moravskoslezského kraje. Na zbývající dva kraje nezbylo vůbec nic. Výrazně to naruší například obnovu vozového parku v Dopravním podniku v Ústí nad Labem. Na další dotace si musí minimálně rok počkat.

O žádostech a jejich vyhovění rozhodoval bodový systém, který stanovil maximální hranici 90. Tu splnilo dle našich informací hned šestnáct projektů. Na řadu přišlo pomocné hodnocení a tím byl stanovený čas podání žádosti. V Moravskoslezském kraji to stihli za dvacet pět vteřin hned po půlnoci. Tím se poslané projekty vyhouply do čela a ostatní žadatelé mají pro tuto chvíli smůlu.

Nastavená pravidla

Jedna miliarda připravená pro tři uhelné regionu putuje jen do jednoho. Ministerstvo v tom nevidí žádný problém. „Systém hodnocení a výběru projektů nejen v kolové 89. výzvě IROP, ale i v celém IROP, je zcela transparentní a rovný ke všem oprávněným žadatelům,“ napsal nám v reakci na nedávnou situaci Vilém Frček z MMR. Jinými slovy jsou pro konkrétní situace získání dotací pevně stanovená pravidla. „O pořadí úspěšných projektů v jakékoliv kolové výzvě IROP rozhoduje výsledek bodového hodnocení a při rovnosti bodů datum a čas podání žádostí o podporu. Jedná se o standardní metodické pravidlo napříč celým programovým obdobím 2014-2020. Žádný kraj ani žádný žadatel nemá finanční prostředky v 89. výzvě předem rezervované,“ upozornil Vilém Frček.

Pozastavené investice

To dobře vědí i v Dopravním podniku v Ústí nad Labem, kde ale argumentují, že peníze na projekty nebyly dostatečné a stačily jen na osm žádostí. „Přijde nám smutné, že o úspěšnosti rozhodne dvacet pět vteřin. Do projektů jsme investovali finanční prostředky a nechali si zpracovat projekty. Tím, že se k nám peníze nedostanou, tak musíme některé projekty pozastavit,“ vysvětloval ředitel DP Ústí nad Labem Libor Turek. Každý rok totiž hraje roli a pokud pro MMR je jeden rok nepodstatný, tak v Ústí to způsobí nemalé problémy. „Jde o to, že jednotliví žadatelé mají rozdílné možnosti zpracování projektů a je nám líto, že jdou všechny peníze na Ostravsko. Jejich dopravní podnik má lepší výchozí pozici. Spravedlivější by bylo peníze rozdělit mezi všechny tři kraje,“ uvedla náměstkyně pro ekonomii a obchod Simona Mohacsi.

ČTĚTE TAKÉ
Ústecký kraj má šanci získat evropské peníze na dalších šest projektů

Poslední šance promarněná

Ministerstvo se k celé věci v oficiálním vyjádření postavilo, že je věc jasná a není třeba ji dále řešit. „Díky realokacím finančních prostředků nakonec IROP v této výzvě podpořil všechny úspěšné projekty, které měly o podporu zájem, včetně několika projektů na území Ústeckého a Karlovarského kraje,“ vysvětloval Frček z MMR. Vzhledem k množství projektů bylo dodatečně uvolněna částka jedna miliarda korun. Jak jsme již uvedli, putuje na východ republiky do Moravskoslezského kraje.

Nové rozpočtové období

Ústecký a Karlovarský kraj si musí na další finanční prostředky počkat. Do pokladny nasype peníze Evropská unie. „Připravuje se již nadcházející programové období 2021-2027, ve kterém MMR předpokládá, že objem prostředků alokovaných na tuto podporu se bude pohybovat v mezích podobných dobíhajícímu období 2014-2020, tj. v řádu jednotek mld. korun,“ napsal Naseustecko.cz Vilém Frček. Pokud ani toto nebude pro žadatele dostatečné, lze využít Fond spravedlivé transformace, kde Evropská unie vyplatí v rámci restrukturalizace pracovního trhu a útlumu těžby 42 miliard korun.

„V nadcházejícím programovém období však nebudou podporovány nákupy nízkoemisních vozidel, např. na pohon CNG. 89. výzva byla pro nás poslední možnost, jak autobusy s CNG pohonem získat,“ uvedla Simona Mohacsi.

Autor: