Dnes

  • Čtvrtek 9. prosince 2021
  • Svátek má Vratislav

Krajské zastupitelstvo čeká nelehký úkol. Kudy povede vysokorychlostní trať?

05. 11. 2021

zdroj fota: ilustrační snímek (pixabay.com)

Ústecký kraj – Zastupitelstvo Ústeckého kraje bude projednávat aktualizaci Zásad územního rozvoje (ZÚR), které je úzce spjato s budováním vysokorychlostní trati. Podle rozhodnutí komunálních politiků dojde ke dvěma možným scénářům. Buď se dá zelená variantě VRT podle nových ZÚR či zůstane v platnosti varianta s původním vymezením a trasováním rychlodráhy tak, jak s ní počítají územní plány obcí a měst. Proti aktualizaci a hloubení tunelů blízko zástavby se staví občané z Chlumce.

Kolem klíčové stavby pro rozvoj moderního způsobu přepravy stále není jasno. Více světla do celého plánování může vnést rozhodnutí krajského zastupitelstva, které určí další směřování budování VRT v Ústeckém kraji. Obyvatelé a zástupci mnoha obcí na Ústecku a Litoměřicku a kritizují, že Správa železnic jako zadavatel projektu prosazuje pouze nejjednodušší možnost vedení trati, aniž by došlo k transparentnímu srovnání více realizovatelných variant. „Nelíbí se nám dosavadní postup Správy železnic, kdy se dozvídáme o tom, že trať může vést jednou jedinou trasou, aniž bychom o tom byli přesvědčeni zveřejněním srovnávací studie postavené na férové metodice,” vysvětluje Roman Zettlitzer, starosta města Chlumce, jehož část obyvatel se proti plánované aktualizaci vymezují.

Stop tunelům

„Pro naše město znamená prosazovaná varianta hloubení tzv. Krušnohorského tunelu s jeho tubusy jen pár desítek metrů od obytné zástavby nesmírnou zátěž. Současný územní plán města ani platné Zásady územního rozvoje Ústeckého kraje s výstavbou tunelu nepočítají, VRT má podle nich i podle předchozích plánů vést od roku 1996 o cca 2,5 km západněji od Chlumce. Lidé s tím vědomím stavěli posledních 20 let své domy a teď jsou zamýšlenou změnou nemile překvapeni”, upřesňuje Vítězslav Klimeš, předseda spolku Fórum občanů Chlumecka (FOCH).

Budování VRT také znamená velkou urbanistickou změnu města Ústí nad Labem. Prosazovaná varianta, kdy má vzniknout velký terminál v blízkosti ústeckého západního nádraží, se citelně dotkne například městské části Střekov. „Nejsme v žádném případě aktivisté bojující proti výstavbě VRT. Uvědomujeme si, že je trať potřeba, zvlášť pokud jde o nákladní přepravu. Ale požadujeme po odpovědných úřadech, aby realizaci tak rozsáhlého projektu prováděly na základě těch nejlepších možných řešení a transparentního srovnání. Věříme, že krajští zastupitelé, kteří mají nyní osud budoucí výstavby v rukou, budou o aktualizaci Zásad územního rozvoje rozhodovat odpovědně vůči obyvatelům, krajině i finančním zdrojům,” uzavírá zastupitel Chlumce a zároveň člen FOCH Jan Musil.

ČTĚTE TAKÉ
Ušák (STAN) se nespokojil s 85 tisíci odškodněného. Chce půl milionu!

Srovnávání variant neprošlo

Zástupcům města a spolku Fórum občanů Chlumecka se podařilo ještě v září setkat v místě zamýšlené stavby s premiérem Andrejem Babišem a generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou. Ten přislíbil, že bude férově porovnána původní i prosazovaná stopa vedení. „Součástí dohody bude, že zpřesníme i geologický průzkum,“ řekl před časem Svoboda. Projednávané ÚAP ovšem obsahují stále pouze jednu variantu. Krajský zastupitel Filip Ušák (STAN) podal návrh na zařazení podbodu programu – stanovení úkolu Radě kraje: zajistit srovnání variant tras VRT. Hlasováním tento symbolický bod ovšem neprošel. Jediní, kdo hlasovali proti, bylo 12 zastupitelů za ANO v čele s hejtmanem kraje. Pro tento podbod hlasovalo 23 zastupitelů napříč politickými stranami. O nepřijetí tak rozhodli zastupitelé, kteří se zdrželi hlasování.

 

Autor: redakce