Dnes

  • Sobota 25. září 2021
  • Svátek má Zlata

Kraj lithiového království čeká na verdikt o těžbě. Problém může znamenat německá konkurence

30. 08. 2021

zdroj fota: ilustrační snímek (pixabay.com)

Ústecký kraj – Schvalování těžby lithia v Krušných horách naráží na úskalí a základní otázku, zda se těžba vůbec uskuteční. Podle strategického ředitele firmy ČEZ Pavla Cyraniho by rozhodnutí mohlo padnout na přelomu let 2022 a 2023. Podle jeho vyjádření pro Seznam zprávy se zatím neobjevilo nic, co by těžbu vylučovalo. Blíže těžbě je německá strana.

Tanec kolem kovu, který se používá pro výrobu baterií do elektromobilů, není zdaleka u konce. Vláda ČR se v návaznosti s případnou těžbou připravuje investiční pobídky firmám, které by měly zájem postavit obří továrnu. Stát by měla v Ústeckém kraji.

Licenci původně vlastnila australská firma, nyní je držitelem firma Geomet, která spadá pod společnost ČEZ. Letos v březnu odeslala na Ministerstvo životního prostředí dokumentaci k posouzení dopadů těžby lithia na životní prostředí. Ta bude hrát v případném povolení hlavní roli. Oficiální stanovisko firmy Geomet uvádí, že lze ročně vytěžit 1,8 milionu tun rudy. Dohromady by těžba měla obsáhnout až 38 milionů tun. „Zatím se neobjevilo nic, co by těžbu vylučovalo,“ říká strategický ředitel ČEZu Pavel Cyrani pro Seznam zprávy. Finální rozhodnutí ohledně těžby by podle něj mělo padnout na přelomu let 2022 a 2023. Znamená to, že se posuzování projektu protahuje. Těžit by se mělo v lokalitě Sedmihůrky hlubinným způsobem.

Úskalí pro případnou těžbu spočívá v možné konkurenci. Přes hranice připravuje těžbu firma Deutsche Lithium. „Firma už předloni dokončila studii proveditelnosti, podle níž je možné z její části ložiska získávat přes sedm tisíc tun uhličitanu lithného ročně. Němci počítají s 30letou životností dolu a s investicemi ve výši 159 milionů eur na stavbu těžebního závodu a dalších dvou milionů eur do zpracování rudy,“ uvedly Seznam zprávy.

ČTĚTE TAKÉ
Spojení gigantů. Škoda a ČEZ mají stát za továrnou na baterie v Prunéřově. Ve hře je i role státu

Bez ohledu na to, zda se podaří rozjet vlastní těžbu a zpracování lithia, počítá ČEZ s účastí na stavbě státem podporované továrny na baterie. Na projektu chce spolupracovat s koncernem Volkswagen a jeho dceřinou firmou Škoda Auto.

„Těžba lithia a výroba baterií se dají řešit odděleně, i když by dávaly synergický efekt. V Evropě je většina továren na baterie, které nemají vlastní ložisko lithia a dováží ho. A zároveň většina dolů na lithium u sebe nemá gigafactory. Jedno funguje bez druhého. Nicméně my vidíme jako velice synergické, když bude obojí blízko sebe a pod jednou kontrolou,“ řekl Cyrani pro Seznam zprávy.

Autor: Jiří Šlaj