Dnes

  • Čtvrtek 26. května 2022
  • Svátek má Filip

Ještě se nekoplo a ČR už nabírá zpoždění. VRT Praha Drážďany na české straně vázne, Německo je napřed

08. 03. 2021

koláž redakce


Výstavba vysokorychlostní tratě Praha – Drážďany se opět oddaluje. Na německé straně už mají podepsanou smlouvu na geologické a hydrogeologické znalecké služby projektu, u nás se teprve zahajují průzkumy. Trochu to připomíná výstavbu dálnice z Brna do Vídně, kdy Rakušané už mají dávno hotovo, zatímco česká strana naráží na neustále problémy. Nebude hrozit i v tomto případě blamáž?  

Správa železnic ve své tiskové zprávě z 4. 3. 2021 uvedla zahájení přípravy geologického průzkumu pro přeshraniční část VRT Praha – Drážďany. Úsek Ústí nad Labem – Heidenau bude mít na starost drážďanská společnost. Zahraniční firma poskytne návrh terénních postupů, dohled nad realizací projektů,  správnost i úplnost návrhů. 

Spory ohledně trasy 

Nejprve byl vyjádřen nesouhlas s místy, kterými měla být trasa vedena, a to jak ze stran zastupitelů ústeckého kraje, tak i obyvatel, formou petice. Největším problémem se stal fakt, že by trasa neměla zastávku v hlavním městě kraje, Ústí nad Labem. První varianta projektu totiž zahrnovala trať přes Lovosice, oklikou kolem Ústí n. L.

Po přetvoření trasy tak, aby zahrnovala zastávku Ústí nad Labem, by měla její dráha obsahovat několik nově vznikajících tunelů, a to v Křešicích, Záhořanech a před Litoměřicemi. Vysokorychlostní vlaky by tedy nejprve putovali podzemím, poté po mostě přes řeku Labe, a dále do osmnácti kilometrového tunelu u Litoměřic. Zastupitelstvo most ale neschvaluje. Podle ústeckého primátora Petra Nedvědického má mnohem větší smysl varianta, kdy místo mostu vznikne další podzemní tunel.
„To, co má vznikat, je hloupost, nikdy zde nebudou vlaky jezdit rychle. Stavíme-li něco, co má fungovat v roce 2050, tak by to tomu mělo odpovídat.“ uvedla pro iDnes.cz Hlaváčová.

Chyby v komunikaci

Zatímco německá strana už má jasno, na našem území komunikace vázne. Starostové nemají přesnou mapu trasy, i přes to, že Správa železnic již zahájila svou přípravu na výzkumy. Díky častým změnám stále není jasné, kudy přesně trasa povede. „Už dnes jezdí rychlovlaky ve Francii 400 až 500 kilometrů za hodinu, až to dostavíme, budou tam svištět 700 kilometrů a my budeme mít rychlovlak, který pojede 200 jako rychlíky. A bude to za hrozný peníze z EU.“ podotkl křešický starosta Michal Mančala portálu iDnes.cz. 

Česká republika disponuje nejhustší železniční sítí na světě, ovšem v rozvoji vysokorychlostních tratí zaspala. Ačkoli by na několika tratích mohly vlaky dosahovat už dnes dvouset kilometrové rychlosti, kvůli existenci přejezdů je možno z bezpečnostních důvodů jezdit jen 160km v hodině.   

autor:klika

 

Autor: redakce