Dnes

  • Čtvrtek 9. prosince 2021
  • Svátek má Vratislav

EXKLUZIVNĚ: Stačilo 25 vteřin a miliarda je rozebraná. Ústecký dopravní podnik se neproklikal k dotaci Ministerstva pro místní rozvoj

13. 11. 2020

Zdroj fota: koláž autora

Ústecký kraj – Jako nespravedlivé vnímají rozdělení dotací pro uhelné regiony žadatelé dotací na ekologizaci dopravy, na které se z balíčku jedné miliardy korun nedostalo. Ačkoliv si své projekty řádně připravily, na peníze stejně nedosáhly. Důvodem bylo pomocné kritérium pro přidělení finančních prostředků. Tím se stala rychlost vložení žádosti do systému Ministerstva pro místní rozvoj. Všechno shrábl během 25 vteřin Moravskoslezský kraj. Pro ostatní dopravní podniky v dalších dvou krajích to znamená obrovské starosti s investicemi do budoucna.

Rozdělování peněz z 89. výzvy dotačního projektu IROP bude pouze pro jeden region. Alespoň zatím to tak vypadá. Ze společné hromádky se měly peníze rozdělit mezi kraje postižené těžbou hnědého či černého uhlí. Jenže miliarda, která byla na tyto účely vyčleněna Ministerstvem pro místní rozvoj, putuje celá do Moravskoslezského kraje. Na ostatní už nezbyly ani drobné. To se zástupcům z dalších krajů zajídá. „Přihlásili jsme tři projekty pro nízkoemisní a bezemisní vozidla. I přes dosažení plného počtu bodů nebyly naše projekty schváleny a byly zařazeny mezi náhradní projekty,“ řekl k tomu ředitel Dopravního podniku v Ústí nad Labem Libor Turek.

Dvacet pět vteřin

Co přesně rozhodovalo o přidělení dotace? V první řadě to bylo bodové hodnocení projektu. Maximem bylo 90 bodů, to získalo dohromady šestnáct projektů. Háček je v tom, že by suma v kase vyčleněná pro projekty nedokázala uspokojit všechny žadatele. I proto se pomocným hodnocením stala rychlost vložení projektu do systému. Za dvacet pět vteřin bylo po všem, takhle rychle pohasly naděje ostatních žadatelů na potřebné peníze. Nutno dodat, že se vše odehrálo v čase krátce po půlnoci, kdy lidé normálně spí. Všechny dotační tituly „vybraly“ podniky sídlící v Moravskoslezském kraji. „To nám nepřijde korektní. Takto nastavená pravidla pro poskytování dotačních titulů neumožňují nejen plánování rozvoje vozidlového parku, ale ani další investiční činnosti společnosti,“ vyjádřil se ředitel Dopravního podniku v Ústí nad Labem.

ČTĚTE TAKÉ
Místo prstu robot? Úřad pro kybernetickou bezpečnost prověří možný švindl v "klikačce" MMR

Je potřeba více peněz

V případě, že by se nenavýšily finanční zdroje z výzvy o potřebnou částku, vznikne mnoha podnikům z Ústeckého a Karlovarského kraje nepříjemná vyhlídka do budoucna. „My jsme například investovali peníze do projektu unikátní vodíkové plničky, kterou máme mít přímo v areálu Spolechemie. Ale co s ní budeme dělat, když nebudeme mít autobusy, které na vodík jezdí, to tedy nevím,“ prohlásila náměstkyně pro ekonomii a obchod Dopravního podniku města Ústí nad Labem Simona Mohasci. Tím by se podnik vystavil nepříjemné situaci. Měl by sice k dispozici možnost jezdit na ekologické druhy paliva, ale zároveň by mu k tomu chyběly dopravní prostředky. „Vozový park je potřeba obměňovat postupně a ne naráz. Tohle byla poslední možnost jak získat dotaci na vozy s pohonem CNG, se kterou jsme počítali,“ pokračovala náměstkyně.

Ústecký kraj na druhé koleji

Slova o tom, že do Ústeckého kraje budou putovat finanční prostředky, se ukazuje jako lichá. Město se za minulého režimu stalo ohniskem zhoršených klimatických podmínek a i přes zlepšení situace je nutnost investovat další finanční prostředky. Mezi žadateli o dotace se hlásil Dopravní podnik Ústeckého kraje, který ale se svými projekty neuspěl. „Naše prostředky získáváme opakovaně z dotačních titulů. Ani kraj, ani město nemají peníze na to, aby zakupovaly nové autobusy a trolejbusy. Je to pro nás velká komplikace,“ upozornil ředitel Libor Turek.

Redakce Naseustecko.cz odeslala konkrétní dotaz na mediální oddělení Ministerstva pro místní rozvoj. Ani po pěti dnech se však odpovědi nedočkala. Jaké bude vyústění situace kolem výzvy IROP zatím není jasné. „Myslíme si, že by se to dalo řešit navýšením rozpočtu výzvy, aby se uspokojily i žádosti ostatních krajů,“ navrhoval ředitel Dopravního podniku Ústí nad Labem.

ČTĚTE TAKÉ
Ústecký kraj má šanci získat evropské peníze na dalších šest projektů

 

 

Autor: