Dnes

  • Sobota 25. září 2021
  • Svátek má Zlata

Cesta z Telnice byla jejich poslední. Největší tramvajové neštěstí stálo život přes třicet lidí

15. 07. 2021

zdroj fota: www.cnds.cz

Ústí nad Labem – Jeli na výlet, ze kterého už se nikdy nevrátili domů. Tramvajová souprava vezla dne 13. července roku 1947 cestující, kteří se vraceli z Telnice. V místě za Valérovým kopečkem na Bukově tramvaj vykolejila. Po selhání brzd vyletěla tramvaj z kolejí a v cestě jí stál železný sloup, do kterého v plné rychlosti narazila. Na místě otřesné události našlo smrt 25 lidí, dalších sedm umřelo v nemocnici na následky zranění. 

Při příležitosti připomínky tramvajového neštěstí položili květiny představitelé města, dopravního podniku, pamětníci a veřejnost. Náměstkyně primátora Eva Outlá v projevu připomněla historii tragické události, která měla za následek 30 mrtvých a desítky zraněných. Jak uvedla: „Tragédie zůstala v živé paměti. Od roku 2007 je zde umístěn pomníček, který toto největší tramvajové neštěstí připomíná. Památník iniciovali ústečtí patrioti Karel Punčochář s Jiřím Šichem a stojí rovněž za iniciativou umístění desky u památné lípy v parku vedle střekovského hřbitova, kterou zde v den hromadného pohřbu vysadil hrobník pan Hruška.“ 

Největší tramvajová havárie v historii Československa se stala v neděli 13. července 1947, kdy přetížená souprava linky číslo jedna vezoucí z Telnice výletníky ve vysoké rychlosti vykolejila, první vůz narazil do sloupu, druhý byl vymrštěn na vedle stojící soupravu linky číslo pět. Zahynulo třicet lidí, dalších 79 utrpělo různá zranění. U příležitosti 60. výročí neštěstí byl na Rondelu postaven pomník obětem tramvajového neštěstí. 

Dne 18. července 1947 se konal na Mírovém náměstí pohřeb obětí katastrofy, kterého se zúčastnilo na 30 tisíc lidí. Pohřbu byl přítomen i ministr vnitra Václav Nosek.  

Rozsáhlé diskuse v šedesátých letech vedly závěrem k rozhodnutí, že tramvajová doprava v Ústí nad Labem má již svůj zenit za sebou. Při dalším pokračování provozu tramvají ve městě by bylo zapotřebí od základů přebudovat celé již nevyhovující technické vybavení elektrických tratí a přestavit především střední část města. Úzké ulice centra Ústí nevyhovovaly nadále rostoucímu počtu automobilů a tramvajové dopravě zároveň. Demolicemi by se musely rozšiřovat ulice.  

traťový úsek  datum ukončení provozu 
Telnice – Varvažov – Užín – Všebořice  31. 12. 1954 
Vaňov – Bílinský most  31. 12. 1958 
Chabařovice – Hrbovice – Předlice (vozovna)  31. 8. 1963 
třída Rudé armády – lázně Klíše – Smetanovy sady  4. 4. 1966 
Střekov, nádraží – Předmostí (hlavní nádraží)  30. 6. 1968 
Všebořice – Bukov  30. 11. 1968 
divadlo – Bukov  30. 12. 1968 

Likvidace jednotlivých úseků. Tabulka převzata z Muzeum Ústí nad Labem 

Autor: Jiří Šlaj