Dnes

  • Sobota 10. prosince 2022
  • Svátek má Julie

ČD Cargo přepravuje až dvojnásobný objem uhlí.  Ze Severočeských dolů přepravilo téměř o půl milionu tun uhlí více

20. 10. 2022

zdroj fota: ČD Cargo

V souvislosti s vysokými cenami energií v důsledku ruské invaze na Ukrajinu se stále více lidí obrací k tradičním zdrojům energie. Před nadcházející topnou sezónou se jedná o klíčové téma, kterým se zabývají všechny regiony včetně Ústeckého. Uhlí tak pomalu začíná mít cenu zlata. Železniční dopravce ČD Cargo, který je dceřinou společností státní akciové společnosti České dráhy, tak má plné ruce práce. Zajišťuje plynulou dodávku této komodity, přičemž objem přeprav výrazně roste. Ze Severočeských dolů ČD Cargo přepravilo letos téměř o půl milionu tun více energetického uhlí než za stejné období loňského roku. 

Severočeské doly těží hnědé uhlí ve dvou severočeských lokalitách, a to Doly Bílina a Doly Nástup Tušimice. ČD Cargo odtud přepravuje jak energetické uhlí do elektráren a tepláren po celé České republice, tak tříděné uhlí pro maloodběratele do uhelných skladů. Za období osmi měsíců tohoto roku ze Severočeských dolů ČD Cargo přepravilo téměř 2,7 mil. tun energetického uhlí, což je téměř o půl milionu tun více než za stejné období loňského roku. K tomu dalších více než 200 tisíc tun uhlí pro maloodběratele – Ledvického nízkosirnatého uhlí. To se rozváží do uhelných skladů po celé České republice.

ČD Cargo přepravilo meziročně až o 50 % více objemu uhlí

U ČD Cargo je viditelný výrazný nárůst přepravy tradičního paliva. V rámci meziročního srovnání je z konkrétních čísle zřejmé, že za prvních 8 měsíců roku 2021 převezlo ČD Cargo 4,4 milionu tun, přičemž v letošním roce se za stejné období přepravilo 6,6 milionů tun uhlí. Objem přepravy se tak zvýšil o 50 procent. U drobného tříděného uhlí pro maloobchod došlo k meziročnímu nárůstu dokonce o 70 procent – za prvních 8 měsíců roku 2021 bylo přepraveno 150 tisíc tun komodity, přičemž v letošním roce za stejné období 250 tisíc tun.

Pevné palivo se mimo jiné musí také přepravovat do tepláren a elektráren, aby mohla být zajištěna poptávka po teplu a elektřině. Navýšení přeprav uhlí, kterého bylo ČD Cargo ve velmi krátkém čase dosáhnout, má tak zásadní pozitivní vliv na zvýšenou potřebu vyrobit velké množství energie a tepla. Navíc železnice má oproti silniční dopravě tu výhodu, že má větší kapacity a ČD Cargo navíc disponuje největší flotilou vozů pro přepravu uhlí v České republice. Podstatně zvýšenou dodávku uhlí je ČD Cargo schopno odbavovat i přes to, že na některých tratích probíhají výluky, které přepravu komplikují.

Na problém s kapacitou železniční sítě nedávno narazil i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dle jeho slov je potřeba měnit dopravu tak, aby měla dostatečnou kapacitu. „My narážíme na to, že poptávka je větší, než je nabídka. Například potřebujeme změnit železniční sít tak, aby vznikly opravdu nové trasy, nové tratě v nových koridorech, protože ty současné už nestíhají uspokojit poptávku po osobní dopravě, a natož po nákladní,“ řekl v OVM.

Autor: redakce